Waarom scouting goed is voor kinderen

Steeds vaker hoor je vragen voorbij komen als ‘Waarom moet mijn kind op scouting?’, ‘Is dat niet heel sullig?’ en ‘Wat leert mijn kind daar?’. Een heleboel vragen die vaak ontstaan uit onwetendheid. Hoogste tijd dus om wat opheldering te geven. Daarom de belangrijkste redenen op een rij waarom scouting goed is voor ieder kind. Want geloof mij, scouting is meer dan vuur stoken, knopen maken en kamperen.

Kinderen gaan uitdagingen aan

Laat je uitdagen! Dit is de slogan van scouting Nederland en dat is precies wat kinderen doen op scouting. Door het gevarieerde programma komen kinderen dingen tegen die zo op school of bij een sport, waar toch vaak hetzelfde programma is, niet tegen komen. Bij scouting daag je jezelf uit om dingen te proberen, op je eigen snelheid. Zo ontwikkelt ieder kind zich op een leuke manier en zonder dat hier een cijfer of ‘moetje’ aan vast zit.

Nieuwe Hobby’s

Veel ouders denken dat scouting vooral fikkie stoken, vuurmaken en kamperen is. Maar veel ouders weten niet dat scouting zich houdt aan de 8 vaste thema’s.

1. Uitdagende Scoutingtechnieken: activiteiten rondom een techniek, zoals hakken, stoken, kaart en kompas, routetechnieken, pionieren, zeilen en kamperen.
  2. Buitenleven: activiteiten rondom het beleven van de natuur en overleven in de natuur, zoals survival, kennis van plant en dier, milieu, natuurbeheer en weer.
  3. Expressie: activiteiten waarmee je je kunt uitdrukken, zoals dansen, filmen, handvaardigheid, toneelspelen, muziek maken en schrijven.
  4. Sport & Spel: sporten, postenspelen, renspelen, gezelschapsspelen en teamspelen.
  5. Identiteit: activiteiten die te maken hebben met wie je zelf bent (zelfbeeld), je levensovertuiging en de identiteit van je groep.
  6. Samenleving: activiteiten die te maken hebben met je eigen omgeving, het cultureel erfgoed en de maatschappij (maatschappelijke participatie).
  7. Internationaal: activiteiten rondom kennis over Scouting wereldwijd (bijvoorbeeld JOTA-JOTI), internationale uitwisselingen en andere culturen.
  8. Veilig & Gezond: activiteiten rondom voeding en veiligheid (zowel fysiek als emotioneel).

Sociale vaardigheden

Ik heb altijd gezegd: scouting zou goed zijn voor iedereen. De vaardigheden op alle gebieden komen je hele leven van pas. Dat ik gelijk heb, blijkt nu ook uit een grootschalig onderzoek dat is gedaan door National Child Development Study. Hieruit bleek dat mensen die als kind op scouting zaten, op latere leeftijd minder psychische problemen zoals angsten en stemmingsstoornissen hadden, dan mensen die niet op scouting zaten.

Ook in deze tijd is scouting nog steeds interessant. Zelfredzaamheid en samenwerking staan centraal en deze vaardigheden heb je je levenlang nodig. Kinderpsycholoog Tischa Neve weet dit ook en zegt hierover “Bij scouting werken kinderen altijd samen met andere kinderen. Ze proberen problemen op te lossen en gaan uitdagingen aan in de natuur. Ze zijn sociaal én cognitief bezig. Zo doen ze sociale en emotionele vaardigheden op. Dat komt de rest van je leven van pas.”