Wat is scouting?

3. Wat is scouting

Scouting staat voor uitdaging!

En is meer dan je denkt...

Padvinderij, lelijke pakjes, jongens, alleen maar knopen maken, akela? Echt niet!

Bij scouting beleven leden iedere week verschillende activiteiten! En dat is veel meer dan een vuurtje stoken en knopen leggen. We gaan op kamp, maken ons eigen eten, bouwen vlotten, knutselen hier en daar wat, spelen spellen, gaan naar het buitenland met andere groepen, of gaan op avontuur in het bos. We houden ons hierbij aan de 8 activiteiten gebieden binnen scouting: uitdagende scoutingtechnieken,  buitenleven, Expressie, sport en spel, identiteit, samenleving, internationaal, veilig en gezond. Kortom, iedere week is weer een avontuur!

Scouting is de grootste jeugdvereniging van Nederland. Iedere week leren jongens en meisjes nieuwe dingen te ontdekken en soms uit hun comfort zone te stappen. Ze groeien enorm in hun persoonlijke ontwikkeling en maken vaak vrienden voor het leven!

In Nederland zijn er verschillende soorten scouting: Luchtscouting, waterscouting en landscouting. Wij, Scouting Valeouwe, behoren tot de landscouting. Af en toe begeven wij ons wel eens op het water, maar doen veelal opkomsten in en rondom het clubhuis en in de  (Loenense) bossen. Binnen scouting bevinden zich verschillende speltakken waarin kinderen binnen hun eigen leeftijdsgroep activiteiten beleven. Dit zijn de Bevers (4,5-7), Welpen (7-11), Scouts (11-15), Explorers (15-18), Roversouts (18-21). Ouder dan 21? Dan is er nog steeds genoeg te doen bij scouting. Velen worden vrijwilliger, (bege)leiding, nemen een plek binnen het bestuur of ze vormen samen de ‘stam’ die eens in de zoveel tijd bij elkaar komen.

De activiteitengebieden

Uitdagende Scoutingtechnieken

Uitdagende scoutingtechnieken

Activiteiten rondom een techniek, zoals hakken, stoken, kaart en kompas, routetechnieken, pionieren, zeilen en kamperen.

Veilig en gezond

Activiteiten rondom voeding en veiligheid (zowel fysiek als emotioneel).

Sport en Spel

Sport en spel

Sporten, postenspelen, renspelen, gezelschapsspelen en teamspelen

Buitenleven

activiteiten rondom het beleven van de natuur en overleven in de natuur, zoals survival, kennis van plant en dier, milieu, natuurbeheer en weer

Expressie

activiteiten waarmee je je kunt uitdrukken, zoals dansen, filmen, handvaardigheid, toneelspelen, muziek maken en schrijven.

Identiteit

identiteit

activiteiten die te maken hebben met wie je zelf bent (zelfbeeld), je levensovertuiging en de identiteit van je groep.

Internationaal

internationaal scouting

activiteiten rondom kennis over Scouting wereldwijd (bijvoorbeeld JOTA-JOTI), internationale uitwisselingen en andere culturen.

Samenleving

activiteiten die te maken hebben met je eigen omgeving, het cultureel erfgoed en de maatschappij (maatschappelijke participatie).

Facts & Figures